Országos Vállalkozói Mentorprogram a GINOP-1.1.2-VEKOP-17 kódszámú a „KKV szektor hatékonyságának növelése pénzügyi ismeretek fejlesztése, vállalkozói mentorálás biztosítása révén” nevű projekt országosan és ingyenesen elérhetővé vált minimum 500 mikro-, kis- és középvállalkozás számára 2020 végétől.
Emberi erőforrás menedzsment - Tudatos beszállítói ismeretek előadássorozat a Kereskedelmi és Ipari Kamarákban
A cél, hogy a tapasztalt vállalkozókból, szakemberekből felépülő mentorhálózat biztosítson személyes mentorálást fiatal vállalkozók, női vállalkozók, generációváltás küszöbén álló cégek számára. Azon vállalatok is részesei ennek a lehetőségnek, akik külpiacra lépés előtt állnak, külpiaci részesedésüket növelni kívánják, vagy közvetlenül beszállítóvá válás előtt állnak, esetleg beszállítói részesedésüket kívánják növelni.
A programban jelentős szerepet kapott a HR. „A mikro-, kis- és középvállalkozások hatékonyságnövelésének fontos tényezője a jó minőségű és stabil, valamint megfelelően menedzselt humán erőforrás. Azok a KKV-k, amelyek a beszállítóvá válás útjára lépnek, vagy már beszállítói pozícióban vannak, az emberi erőforrások menedzselése terén az ISO 9001:2015 szabvány alapkövetelményeit kell, hogy figyelembe vegyék.” Olvasható a AIPA Nonprofit Közhasznú Kft tájékoztatásában.
Ezen projekt keretein belül az „Emberi erőforrás menedzsment, Tudatos beszállítói ismeretek” témakörében a Pannon-Work Zrt. munkatársa, Farkas Tünde Közvetítési üzletágvezető, a CONTROLL Holding Tanácsadó Zrt. égisze alatt országosan, összesen tizenkét online oktatást tartott 2020. decembertől, 2021. februárjáig. A program egy – egy oktatási napján előadó volt még Mócsán Andrea Kölcsönzési Ágazatvezető és Vígh Zsófia Régiós Közvetítési Vezető (Budapest Régió), szintén a Pannon-Work Zrt. szakemberei.
Mivel a hatékonyság növelésének a jó minőségű és stabil, valamint megfelelően menedzselt humán erőforrás fontos eleme, így az előadássorozat erre fókuszált.
A tematikában szerepelt, hogy az emberi erőforrás menedzsment mit foglal magában, tárgyalta a „vezető” és a „főnök” közötti különbség jelentőségét, a cégben rejlő értékeket, valamint szó esett a HR kontrollingról, a tervezés alapvető lépéseiről. Sokakat érintő témakör volt a munkaerő megszerzésének, alkalmazásának módjai és természetesen a megtartást elősegítő intézkedések is. Zárásképp a munkajogi és nyilvántartási követelményekkel ismerkedtek meg a képzésben résztvevő vállalatok képviselői.
Farkas Tündét kérdeztük, hogy mi volt a résztvevők leggyakoribb problémája?
Ugyan kerültek elő nehézségek a KKV-k oldaláról, de ezzel együtt lehetőségek is megmutatkoztak. Ilyen például az említett témában, hogy a KKV-k a nagyvállalatokkal juttatások, kompenzáció tekintetében nehezen tudnak versenyezni, de az egyszerűbb döntési folyamataik, a rugalmasságuk előnyt jelenthet számukra.
Többen elmondták, hogy nagyobb munkaerő-kínálat a pandémiás időszak maximum 1-2. hónapjára volt jellemző, de azt követően ismét munkaerő-hiány alakult ki. Ami a munkaerő megtartáson belül speciális kérdésként jött elő, az a fiatalabbak elköteleződésének növelése, a generációk közötti eltérő motivációs rendszer kialakítása volt.
Bízom abban, hogy előadásommal hozzájárulhattam a program által kitűzött célok eléréséhez, valamint támogathattuk a vállalkozásokat abban, hogy tudatossággal, együttműködéssel versenyképességüket növelni tudják.