Koronavírus idején a nem kért, kényszerű változás esetében is igaz lehet a fenti cím, amit George Bernard Shaw az 1800-as évek végén vallott. Ha ez így van akkor a változás - a jelenben sokszor fájó, sokszor praktikus lépésekkel- a haladást jelenti számunkra.
„Változás nélkül lehetetlen a haladás””- Home-office tapasztalatok
A Pannon-Work hiszi, hogy ezekkel az átalakulásokkal még hatékonyabb, rugalmasabb, magasabb szolgáltatási szinten tudjuk Partnereinket, Munkavállalóinkat támogatni.
2018 I. negyedévében az alkalmazottak 3,7%-a, 144 ezer fő dolgozott távmunkában (KSH), mely adatnak a home-office is része. 2020 márciusától azonban rengeteg cég választotta biztonságos működése érdekében ezt a formát. Mi is így tettünk.
Az eltelt majd két hónap benyomásairól felmérést készítettünk dolgozóink körében. 136 dolgozó küldte vissza válaszait, és bár a név megadása nem volt kötelező, 77 kolléga mégis megadta a nevét.
A kiértékelt eredmények összecsengenek a világból érkező mérési adatokkal. Kiderült, hogy a feladatok nagyobb része hatékonyan elvégezhető otthonról is, annak ellenére, hogy ez korábban nem volt ilyen széles körben gyakorlat.
Az adatok természetesen mutatnak pozitív és negatív, tehát megtartandó és felülvizsgálandó területeket is.
Amit a kapott eredmények alátámasztanak: Szervezetünk eredményes átállását a gyors reagálás, a körültekintő, ugyanakkor lendületes döntések sorozata biztosította. Munkavállalóink feladataikat eredményesen tudják elvégezni. Az előkészületet segíthette a digitális HR több mint egy éve már működő rendszere.
A munkatársak 60 százalékának jó benyomásai vannak a Home Office bevezetésével kapcsolatban.
Bíztató a jövőre nézve, hogy a társas kapcsolatok a jó munkahelyi légkör hiányzik a dolgozóknak. Ennek megteremtésében a vezetőnek is nagy szerepe volt. A meglévő bizalom átsegítheti a csapatokat a virtuális kapcsolattartás nehézségein.
A helyzet váratlansága miatt más és más élethelyzetben, otthonban kellett berendezkedni a Home Office-ra. Ebből adódóan a munka és magán élet egyensúlyának fenntartása nagy kihívás elé állatja Munkatársainkat, hiszen csak kicsit kevesebb mint a felük érzi úgy, hogy szét tudja választani a munkavégzés a magánéletétől.
Ennek kiküszöbölését több oldalól kell megközelíteni. Jelen helyzetben sokszor az egész család otthonról dolgozik az iskolás gyerekekkel együtt, az otthoni élettér nem munkahelyek kialakítására lett kitalálva, most kell kialakítani a saját munkarendet, időgazdálkodást.
Amit mi cégként tehetünk és már elindítottunk, hogy egy újfajta szervezeti kultúrát építünk fel.
A Pannon-Work Zrt. HR vezetője, Greiner-Csapó Júlia így értékelte az eredmény: „Most még nagyobb jelentősége van a digitális HR stratégiának, mint valaha. Nemcsak az adminisztráció és könnyebb ügyintézés tekintetében, hiszen a belső szolgáltatásainkat a Munkatársak „otthonaiba” kell vinnünk.
Például a Kolléganőm ötlete nyomán megszületett a Hangulat felmérő rendszerünk, amely segítségével azonnali visszajelzést kapunk a szervezetről, a munkatársakról. Lehetőséget ad értékelni egy új intézkedés bevezetését, vagy beszélgetést kezdeményezni egy magát szomorúnak jelölő Kollégával. Bár nem a folyosón találkozva látjuk, hogy rossz kedve van, de tudunk róla és esetenként támogatást biztosíthatunk.
A felmérés eredményeit górcső alá vesszük és megvizsgáljuk, beazonosítjuk a hatékonyságunkat még inkább növelő tényezőket, hogy megerősíthessük azokat. Ha kell módosítjuk belső szabályainkat, munka folyamatainkat stb. a Home Office tanúságai alapján, és biztos vagyok benne, hogy lesz olyan is, amitől egyszerűen „megválunk”, mert a felmérés rámutatott, hogy nem feltétlenül szükséges. Bárhogy is lesz a Munkatársaink bevonásával, megkérdezésével csak gazdagodhat a szervezetünk. „